الصفحات

السبت، مارس 26، 2011

قانون تجريم الاعتصام و التجمهر



نص مرسوم القانون
(1) يعاقب بالحبس أو الغرامة التى لاتقل عن خمسين ألف جنيه ولا تجاوز مائة ألف جنيه أو بإحدى هاتين العقوبتين كل من قام أثناء سريان حالة الطوارىء بوقفة احتجاجية أو اعتصام أو تجمهر أو شارك فى ذلك بحيث ترتب على تلك الوقفة أو الاعتصام أو التجمهر منع أو تعطيل أو إعاقة إحدى مؤسسات الدولة أو إحدى السلطات العامة أو إحدى جهات العمل العامة أو الخاصة عن أداء أعمالها.

(2) تكون العقوبة الحبس مدة لا تقل عن سنة وبالغرامة التى لاتقل عن مائة ألف جنيه ولا تجاوز خمسمائة ألف جنيه أو بإحدى هاتين العقوبتين إذا استخدم الجانى القوة أو العنف أثناء الوقفة أو الاعتصام أو التجمهر أو إذا ترتب على الجريمة تخريب إحدى وسائل الإنتاج أو الإضرار بالوحدة الوطنية أو السلام الاجتماعى أو الإخلال بالنظام العام أو إلحاق الضرر بالأموال أو المبانى أو بالأملاك العامة أو الخاصة أو احتلالها أو الاستيلاء عليها.

(3) ويعاقب بالحبس والغرامة التى لاتقل عن ثلاثين ألف جنيه ولا تجاوز خمسين ألف جنيه كل من حرض أو دعا أو روج بالقول أو بالكتابة أو بأية طريقة أخرى من طرق العلانية لأى من الأفعال السابقة.


بيقولولنا ما تتخضوش ده في فترات الطوارئ بس و الحقيقه ان ده سبب ادعي للقلق ؛ لأن فترة الطوارئ ده هي الفتره الانتقاليه و اللي هتشكل شكل مصر الجايه و اللي مفترض فيها اننا نبقي اكثر حرية في ابداء الرأي و اظهار مواقف شعبيه في كل ما يمثل مساس بمكتسبات الثوره في ظل ثورة مضاده الكل اقر وجودها.

بيقولولنا ده في حالة اعاقة العمل و العنف بس انما التظاهر السلمي حق مشروع ، و هنا احب اقول ان المفترض ان ده كان بديهي مش محتاج قانون و ليه يا سعادة المشرع ما طلعتش قانون ينظم الحق ده بالكامل عشان ما يحصلش لبس بين المشروع و غير المشروع و ازاي اصدق الكلام ده بعد فض اعتصام طلبة كلية اعلام السلمي بالقوه و ازاي تأكد ان الشرطة العسكريه هتنفذ القانون من المنطلق ده و مش منطلق انتوا بتتظاهروا ليه رغم وجود قانون بيجرم التظاهر " و ده حصل امبارح في التحرير "

و لو بصينا علي نص القانون فأنا لو كنت في مظاهره سلميه و جة بعد كده شخص لسبب او لاخر بنيه سليمه او " خلاف كده " - رجالتكم يعني - و عمل شغب و حدث ان " العمل تعطل " - علي اساس ان هضرب عن العمل والمكن هيشغل نفسة - او ما شابه يبقي كل المشاركين في المظاهرات مدانين بحكم القانون و المنظمين علي رأس المتهمين طبعا. 

كام واحد كان بيفكر يتظاهر ضد الفساد في بعض قطاعات الدوله و دلوقت مش قادر ياخد موقف بعد القانون خصوصا ان قانون زي ده صادر عن جهتين بيمثلوا قبول عند الشعب المصري ، وزارة شرف و الجيش ؛ و هي مش مظاهرات و وقفات زي ده هي اللي جابت شرف و حلت امن الدوله و لا احنا بننسي ؟!

بعدين الفرق بين المظاهرات الفئويه " المشروعه برضه " و المظاهرات ذات المطالب الشعبيه واضحة وضوح الشمس ، يعني تقدر تقولي موظفين ماسبيرو اللي بيطالبوا بتطهير المبني من رموز الفساد ازاي احطهم في خانه واحدة مع موظفين ماسبيرو برضه اللي بيطالبوا بتحسين اوضاعهم و للاتنين كافة الحق في التظاهر طبعا ؛ بس دي قضيه و دي قضيه ، ما تجيش سعادتك و تقولي دي مطالب هتعطل العمل و تعمم ، محدش بقي بالغباء ده 

بعدين ما البطء ده اصلا اللي بيخلق المظاهرات " الله! ما تحل يا سيدنا " مستني ايه ؟! الناس خلاص زهقت من ام الوشوش ده ، خصوصا في ملفات زي ملفات الاعلام و الجامعات

في الاخر احب اقول ان لما حد كان بيقولي انت مش قلقان علي اللي وصلناله لحد دلوقت و ان الثوره تاخد شكل غير اللي كنا بنتمناه و بالتالي تأثر بالسلب علي شكل اللي جاي كله ، كنت بقولهم اني قلقان و مش مرعوب و ان الرهان علي الناس و الدليل ان محدش ممكن يقبل انه يقفل بقه تاني لانهم ببساطه مابقوش يخافوا ؛ يقوم يطلع قانون هدفة الوحيد ان الناس تخاف تتكلم ؟؟!!! احنا هنهرج !!!



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق